Varázslatos női pulóver

A tavasz fuvallata, a finom lazacszín a legkedveltebb színek közé tartozik. A raglánszabás harmonikusan illeszkedik a patentmintás passzéhoz. A hatást fokozza az átlós díszítés.

Hozzávalók: Kb. 750 g lazacszínű, 100% pamutfonal (50 = 85 m), 3-as és 4-es kötőtű, egy 60 és egy 80 cm hosszú 4-es körkötőtű, valamint 2 segédtű.

Méret: 38-40

Patentminta: 1 sima, 1 fordított.

Sima kötés: Az egyenes sorokban: színén sima, visszáján fordított  szemek. A körbe kötött sorokban:  mindig  fordított  szemeket kötünk.

Fordított kötés: Az egyenes sorokban:  színén fordított, visszáján sima szemek. A körbe kötött sorokban: mindig sima szemeket kötünk.

Levélminta: A leszámolható rajz szerint kötjük, amelyen egy db levélminta látható. A rajz a mintát csak a színén mutatja, a visszáján minden szemet és a ráhajtásokat is fordított kötéssel kötjük. A le­veleket az indás mintán belül helyez­zük el. Az üres négyzeteknek nincs je­lentőségük, ezek csak a minta jobb megértését szolgálják.

Indás minta: A leszámolható rajz szerint kötjük, amely a mintát teljes szélességében ábrázolja. A rajz azonban a kötésnek csak a színét mutatja, a visszáján si­mára sima, fordítottra fordított szeme­ket kötünk. Hosszában egyszer leköt­jük az 1-26. sort, majd a 7-26. sort folyamatosan ismételjük.

Azsúrminta: a leszámolható rajz szerint kötjük. Ezen egy mintaegység látható, amelyet szélességében és magasságában fo­lyamatosan ismétlünk. A rajz a mintát csak a szinén mutatja, a visszáján si­mára sima, fordítottra és a ráhajtásokra pedig fordított szemeket kötünk. Az üres négyzeteknek nincs jelentőségük,  ezek csak a jobb megértést szolgálják.
Átlós patentminta: a leszámolható rajz szerint kötjük,  amely a minta kezdését mutatja. Az átlós patentmintát fölfelé értelemsze­rűen folytatjuk.  A keresztezéseket min­dig 11 szem szélességben végezzük.  A minta a körbe kötött sorokban jelenik meg. A rajzon minden kör látható.
Méretpróba: (4-es tűvel, sima kötéssel) 19 szem és 24 sor = 10×10 cm. A különböző mintákra való tekintettel lehetetlen  kiszámítani  a  méretpróba alapján a snittet. Ezért a méretet köz­vetlenül a modellről vettem le.

Háta: 3-as tűvel, 96 szemmel kezdjük, és patentmintával 8 cm passzét kötünk. Az utolsó sorban egyenletesen elosztva 15 szemet szaporítunk = 111 szem. Ezután 4-es tűvel a következő beosztás szerint kötünk tovább: szélszem, 1 szem fordított, 3 szem sima, 42 szem azsúrminta ( = 3 mintaegység, de a ráhajtások nem számítanak szemnek), 17 szem indás minta, 3 szem sima, 42 szem azsúrminta, 17 szem indás minta, 3 szem sima, 14 szem azsúrminta, 1 szem fordított, szélszem. A passzétól mért 26 cm magasságban a szemeket félretesszük.

Eleje: úgy készül, mint a háta.

Ujja: 3-as tűvel. 42 szemmel kezdjük, és pa­tentkötéssel 7 cm passzét kötünk. Az utolsó sorban egyenletesen elosztva 13 szemet szaporítunk = 55 szem. Majd 4-es tűvel a következő beosztás szerint kötünk tovább: szélszem, 1 szem fordított, 3 szem sima, 14 szem azsúrminta, 17 szem indás minta, 3 szem sima, 14 szem azsúrminta, 1 szem fordított, szélszem. Az ujj bővítéséhez mindkét szélen minden 2. sorban 5x 1 szemet, majd minden 4. sorban 15×1 szemet szaporítunk = 95 szem. A sza­porított szemekkel bővítjük az azsúrmintát mindkét szélen (a szembeosztást lásd a hátánál), A passzétól mért 29 cm magasságban a szemeket félretesszük. A másik ujját azonos módon kötjük.

Összeállítás: A hosszú körkötőtűre szedjük az elejét, a hátát, ill. a kettő köze illesztett ujjakat, és minden szélszemet leláncolunk = 404 szem. Ezután körbe folytatjuk a mintát, és a raglánszabásnak megfele­lően 10-szer minden 4. sorban fogyasz­tunk oly módon, hogy mindig egy rész 1. szemét simán lekötjük, a következő 3 szemet áthúzva összekötjük (lásd a jelmagyarázatot), majd a rész utolsó szemét ugyancsak simán lekötjük, és az előtte lévő 3 szemet simán össze­kötjük = soronként 16 fogyasztott szem = 244 szem. Ezzel egyidejűleg a passzétól mért 40,5 cm felett az eleje nyakkivágás számára a középső 27 szemet félretesszük, és egyenes soro­kat kötünk tovább. Innen minden 2. sor­ban mindkét szélen még 1×7, 1 x 5 és 3×3 szemet félreteszünk. Az így meg­rövidült sorokkal a következőképpen dolgozunk tovább: a szemet az egyik oldalon félretesszük, és a munkát egy ráhajtással megfordítjuk, majd a másik oldal szemét tesszük félre, és a munkát egy ráhajtással ismét megfordítjuk. 44,5 cm magasságban a passzétól min­den szemet függőben hagytunk a puló­ver elején. Ezután megkötünk egy kört úgy, hogy a megrövidült sor ráhajtását mindig a következő szemmel simán összekötjük, hogy ne keletkezzen lyuk. Majd egy körben egyenletesen eloszt­va 54 szemet fogyasztunk = 190 szem. Ha már túl kevés szem van a tűn, a rövid körkötőtűvel dolgozunk tovább. Ezután az átlós mintájú széles passzét készítjük el. A munkát a következőkép­pen osztjuk be: *27 szem patentminta, 11 szem átlós patentminta, a *-tól még 4-szer megismételjük. Ha a 11 cm szé­les átlós díszítésű passzé elkészült, a szemeket nem túl lazán leláncoljuk.

Gyakorlott, illetve profi kötők számára elérhető ez a varázslatos női pulóver

minta

indás minta rajz

2 minta

levélminta rajz

jelmagyarázat

jelmagyarázat1

1,=1 szem sima,

2,=1 szem fordított,

3,=1 ráhajtás,

4,=levélminta kezdete,

5,=3 szemet áthúzva összekötni (=2 szemet mint a sima kötéshez leemelni a következő szemet simán lekötni, majd a két leemelt szemet ezen áthúzni)

6,= 2 szemet simán összekötni,

7,= 2 szemet áthúzva összekötni (= 1 szemet leemelni, a következő szemet simán lekötni, majd a leemelt szemet áthúzni)

8,= 1 szemet segédtűre véve a munka mögé helyezünk, a következő szemet simán kötjük, majd a szemet a segédtűről fordítottan lekötjük.

9, = 1 szemet segédtűre éve a munka elé helyezünk, a következő szemet fordítottan kötjük, majd a szemet a segédtűről simán lekötjük.

10= 1 szemet segédtűre véve a munka mögé helyezünk, a következő szemet egy 2. segédtűre véve szintén a munka mögé helyezzük, a következő szemet simán kötjük, majd a 2.segédtűről a szemet fordítottan lekötjük, végül az 1. segédtűről a szemet simán lekötjük.

11,=nincs jelentősége.

Ha tetszik oszd meg barátaiddal

A bejegyzés kategóriája: Kötés, Modellek
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , .
Közvetlen link.

5 hozzászólás a(z) Varázslatos női pulóver bejegyzéshez

  1. otilia szerint:

    tenyleg varazslatos minta csak a leirasa nagyon apro betus

  2. nagyi szerint:

    Kedves Otília! Valóban igaza van, rövidesen korrigálom, további szép napot:nagyi

  3. nagyi szerint:

    Kedves Otilia! Sajnos jobban nem tudom kinagyítani, mert akkor már teljesen elmosódik. Sorban leírtam, de a jelekkel nem tudok mit kezdeni, se megadni, se nagyítani nem tudom. Bízom benne így is a segítségedre voltam, sok sikert a kézimunkához:nagyi