Váltakozó mintájú férfi pulóver

Hozzávalók: 50 dkg  gyapjú­fonal, 4 1/2-es és 5-ös kötőtű, gyapjúvar­rótű.
Kötésminták: dupla patentminta, sima kötés, fordított kötés, sakktábla minta (1 motívum 6 szem):1. és 3. sor: *3 sima, 3 fordított*;

2. sor: *3 sima, 3 fordított*;

4. és 6. sor: *3 fordított, 3 sima*;

5. sor: *3 fordított, 3 sima*;

7. sor: a mintát az 1. sortól ismételjük.

Függőlegesen csí­kozott minta (1 motívum 7 szem):
1.sor: *5 fordított, 2 balra keresztezett szem (1 szemet simán, lekötés nélkül át­emelünk, a következő szemet simán le­kötjük, majd ezen áthúzzuk, az 1. szemet,amit aztán csavart simával kötünk le)*;

2.sor: *2 fordított, 5 sima*

3. sor: a mintát az 1. sortól ismételjük.

Váltakozó mintájú férfi pulóver

Elkészítés módja: a hátát 41/z-es tűvel, 82 szemre kezdjük és 5 cm-t kötünk dup­la patentmintával. A munkát 5-ös tűvel folytatjuk úgy, hogy az 1. sorban egyen­letesen elosztva 31 szemet szaporítunk.

A mintákat a következőképpen osztjuk el: 51 szem sakktábla minta (a minta ele­jére és végére 3 sima kerüljön), 2 balra keresztezett szem (ez a munka közepe), 60 szem függőlegesen csíkozott minta, amit 4 fordítottal fejezünk be. így kötünk 16 cm-es magasságig, majd felcseréljük a mintákat a következőképpen: az első 51 szemben egyenletesen elosztva 9 sze­met szaporítunk (60 szem keletkezik) és függőlegesen  csíkozott  mintát  kötünk úgy, hogy az első 4 szem fordított lesz.
A következő 2 szem (a munka közepe) balra keresztezett, a következő 60 szem­ben egyenletesen elosztva 9 szemet fo­gyasztunk (51 szem marad) és ezeken a szemeken    sakktábla    mintát kötünk.

A mintákat ilyen elosztásban 16 cm-ig kötjük, majd újra felcseréljük a mintákat és az első 60 szemben egyenletesen elosztva 9 szemet fogyasztunk és sakk­tábla mintát kötünk, 2 szemet balra ke­resztezünk, a következő 51 szembe 9 sze­met szaporítunk és függőlegesen csíko­zott mintát kötünk. 16 cm után újra min­tát cserélünk, ezúttal azonban az első 51 szembe 4 szemet szaporítunk egyenletesen elosztva és ezeket függőleges csíkozású mintával kötjük úgy, hogy a mintát 6 fordítottal kezdjük. Ezután 2 szemet balra keresztezünk és a követ­kező 60 szemből 5 szemet fogyasztunk egyenletesen elosztva, a megmarad 55 sze­met sakktábla mintával kötjük.

A passzé­tól mért 59 cm-re elkezdjük a nyakkivá­gás kialakítását: egyszerre befejezzük a középső 32 szemet és a két részt külön kötjük tovább. A nyakkivágás oldalán 2 soronként 3 szemet fogyasztunk 3-szor. A nyakkivágás kezdetétől számított 4 cm-re a vállrészek megmaradt 31 szemét egy­szerre fejezzük be.

Váltakozó mintájú férfi pulóver rajza

Megjegyzés: Tekintettel a bonyolult mintaelhelyezésre, érdemes kötésmintát készíteni a pulóver elkezdése előtt. Modellünknél a 10 x 10 cm-es mintadarabot : 5-ös tűvel, a kétféle mintával 19  és 24 soron keresztül kötöttük