Kötött sapka és sál

Egyszerűen megköthető az alábbi sapka és sál.

Hozzávalók: A sapkához kb. 10 dkg, a sálhoz kb. 20 dkg középvastag gyapjúfonal, esetleg kétszálas kártolt fonal, továbbá 3,5-es és 2,5-és kötőtű.
Mintája: Plasztikus csíkminta alapján készül.
A SÁL KÉSZÍTÉSE
Mérete: 20 cm széles és 145 cm hosszú. 3,5-es tűvel, egyenes csíkban kötjük. Ha elkészült, a két végét beráncoljuk és pompont varrunk rá.
A SAPKA KÉSZÍTÉSE
Két tűvel kötjük; A munkát az alsó szélénél kezdjük 2,5-es tűvel, lustakötéssel. 3,5 cm magasan lusta­kötéssel dolgozunk. Utána 3,5-es tű­vel és a ” plasztikus csíkminta szerint kötjük tovább. (Nem szaporítunk* a  szé­lesebb részt a vastagabb tűvel kötjük.)

14 cm magasságig egyenesen kö­tünk, azután fogyasztunk. A követ­kező sorban a színén, minden hosszú szem után 2 szemet simán összekö­tünk. Most két hosszú szem között két sima szem van. Fogyasztás nélkül kötünk kb. 3,5 cm-t. Utána a követ­kező sorban ismét két szemet össze­kötünk két hosszú szem között. Most már csak egy sima szem van két hosszú szem között. Ismét fogyasztás nélkül kötünk kb. 3,5 cm-t, majd a következő sorban a hosszú szemet simán összekötjük az utána követ­kező szemmel. A fogyasztás után még megmaradt szemeken áthúzzuk a kötőfonalat és körben szorosan összehúzzuk a szemeket, majd a visszáján szorosan elvarrjuk a szálat. A sapka két szélét, a visszáján szemből szembe öltve, szépen összevarrjuk. Aki szereti, tehet a végére pompont.

kötött sapka

kötött sál

Kellemes időtöltést kívánok!

9 hozzászólás
Hozzászólások
Baba szerint:

sapkát,sálat szeretnék kötni,kérem aki tud útbaigazítást adni segítsen,pulóvert,kardigánt már kötöttem.köszönöm

nagyi szerint:

Nagyon köszönöm Kedves Szorgos! Szeretettel várlak máskor is, akár kérdéssel, akár a sikereiddel. Üdv:nagyi

szorgos szerint:

Kedves Nagyi! Nagyon köszönöm a válaszodat, további szép napot és sok válaszadást kívánok, mellyel nagyon sokat segitesz az érintetteken.Szeretettel üdvözöl:szorgos

nagyi szerint:

Kedves Szorgos! A körkötőtű is egy tű. A nagyobb munkadarabot szoktuk azzal kötni, hogy jobban elférjen a megkötött anyag. No, és van az 5 tűvel való kötés, ami kesztyű, zokni stb. kötésére alkalmas. Mindkettő kötőtűnél a lényeg, hogy az első megkezdett sor végén összekapcsoljuk “körbe” tesszük az anyagot. Az 5 tűnél, 4 egyenlő arányban, az ötödik, mindig a “váltás”. Valóban a sapkának is nagyon célszerű a körkötőtű. Szintén a kezdő sorban összekapcsoljuk az anyagot, a szemeket és körbe haladba a megfelelő szemre, megfelelő szemet kötve. Simára simát,,,stb. Tehát un. mindig a színén haladunk!
További jó munkát kívánok:nagyi

szorgos szerint:

Kedves Nagyi!
Nagyon köszönöm a gyors válaszodat, most már értem, beugrott! De szeretnék még egy kérdést feltenni: én még sohasem kötöttem körkötötüvel csak két túvel tudok kötni.Egy pár sorban leirnád a lényegét, sapkát szeretnék kötni, egy csőfélét és a tetejét összehúzom.
Ezuton is köszönöm kedves válaszodot: szorgos

nagyi szerint:

Kedves Szorgos! Egy külön fejezetben, “általánosságban” leírtam, bemutattam a rojtozást. Gondolom sikerül megoldanod. A kötés befejezése: 2 szembe egyszerre szúrunk bele a tűvel úgy, mint a sima szem készítésénél, de a 2 szemen csak 1 hurkot húzunk át. Tehát 2 szemből 1 új szem keletkezik. Majd visszatesszük ezt az 1 szemet a tűre, és kezdjük elölről, amíg el nem fogynak a szemek.
További jó kötögetést kívánok:nagyi

szorgos szerint:

Kedves Nagyi!

Segitségedet szeretném kérni, most kötök egy sálat és már a végén járok, de elfelejtettem, hogyan kell az utolsó sort befejezni.Továbbá a rojtokat hogyan kell rátenni? Válaszodat előre is köszönöm. Údv: szorgos

nagyi szerint:

Szeretettel üdvözöllek Kedves Magdi! A sapka felnőtt méret. Figyelmedbe szeretném ajánlani, hogy egy 10×10-es próbakötést tanácsos csinálni és az alapján kikalkulálni a méretet. Ugyanis a kötések lazasága stb közrejátszik a méretre. Sok sikert, biztos eredményes lesz a munkád. Jó egészséget kívánok elsősorban Kedves Csemetédnek és a családodnak is. Üdv:nagyi

Magdi szerint:

A fenti sapka méretére lennék kíváncsi. Egy 2,5 éves kisfiúnak szeretnék sapkát kötni.