Állógalléros azsúrmintával

Állógalléros nyári pulóver azsúr mintával.

Kötésminták: csőkötés a kezdéshez, lustakötés, csavart szemes patentminta (az 1 sima, 1 fordított váltakozásában a páratlan sorokban a simát kötjük csavartan, a páros sorokban a fordítottat).

álló galléros azsúrral

Azsúrminta séma

allo galleros azsurmintaval sema

Az enyém ilyen, fehér és ujjatlan 
feher ujjatlan

Hozzávalók: 45 dkg kékeslila pamutfonal. 3-as és 4-es kötőtű, gyapjúvarrótű.

Azsúrminta: amint a mellékelt leszá­molható rajz szerint készítünk, 1 motí­vum 45 szem, a sor elejére 1, a végére 2 szélszemet számítunk. A motívum 60 sor, a 61. sorban az 1. sortól ismétel­jük a mintát.

Elkészítés módja:

a hátát 3-as tűvel 110 szemre kezdjük, 2 sort kötünk cső­kötéssel és 10 cm-ig csavart szemes patentmintával. A passzé utolsó sorában egyenletesen elosztva 26 szemet szapo­rítunk. A munkát 4-es tűvel, azsúrmintával folytatjuk. A passzétól mért 45 cm-re elkezdjük a nyakkivágás kialakítását: egyszerre befejezzük a középső 18 sze­met és a két részt külön kötjük tovább. A nyakkivágás oldalán befejezünk még 2 soronként 5 szemet 3-szor, ugyanakkor a másik oldalon a vállvonalat úgy alakít­juk ki, hogy 2 soronként 9 szemet feje­zünk be 5-ször. A nyakkivágás kezdeté­től mért 3 cm-re elfogynak a szemek.

Az elejét ugyanúgy kezdjük, mint a há­tát és azonos módon kötjük a passzétól mért 23 cm-es magasságig. Ekkor kezdjük az eleje kivágását kialakítani úgy, hogy lekötünk 60 szemet azsúrmintával, majd 18 új szemet indítunk és felfüg­gesztve hagyjuk a további 78 szemet.  Az első 78 szemet a következő módon köt­jük: 75 szem azsúrminta, 3 szem lustakö­tés. A kivágás kezdetétől mért 17 cm-re a munka bal oldali részén a nyakkivágás kialakításához befejezünk 12 szemet, majd ugyanezen az oldalon a továbbiak­ban 2 soronként 1 -szer 5 szemet, 2-szer 4 szemet, 2-szer 2 szemet, 4-szer 1 sze­met.

Ugyanakkor a nyakkivágás kezdeté­től mért 5 cm-re elkezdjük a vállvonal kialakítását: 2 soronként befejezünk 9 szemet 5-ször. Ezután újra felvesszük a má­sik oldal felfüggesztett 78 szemét és 3 sze­met kötünk lustakötéssel, valamint 75 szemet azsúrmintával és az előzőkben leírtak szerint fejezzük be ezt az oldalt is (szim­metrikusan a másik oldalon végezve el a fogyasztásokat).
Az ujjakat 3-as tűvel 56 szemre kezdjük, 2 sort kötünk csőkötéssel és 7,5 cm-ig csavart szemes patentmintával. A passzé utolsó sorában egyenletesen elosztva 34 szemet szaporítunk. A munkát azsúr­mintával és 4-es tűvel folytatjuk, mindkét oldalon 6 soronként 1 szemet szaporí­tunk 1 7-szer. A passzétól mért 40 cm-re egyszerre befejezzük a szemeket.

A gallért 3-as tűvel 144 szemre kezdjük és csavart szemes patentmintát kötünk 11 cm-es magasságig, majd egyszerre befejezzük az összes szemet.

Összeállítás: összevarrjuk a vállrészeket, beállítjuk az ujjakat, összevarrjuk a pulóver oldalait és az ujjak alsó részét. A gallért félbehajtjuk, a rövid oldalai mentén összevarrjuk és felerősítjük a nyakkivágásra.

4 hozzászólás
Hozzászólások
nagyi szerint:

Kedves Zsuzsa! Először kösd meg az “azsúrmintát”. Gondolom ez tántorított meg egy kicsit. Gyakorolod is és utána egyszerűbb lesz a pulóver kötése. Ha nem látni eléggé az “azsúrmintát” töltsd le a gépre, mert ott még nagyítható….Sok sikert:nagyi

Zsuzsa szerint:

Kedves Nagyi, koszonom szepen, kicsit felek,mert nem vagyok profi 🙂
udv Zsuzsa

mártus szerint:

Köszönömszépen!!!! :))